De opstellen met °) gemerkt zijn opgenomen – eventueel met een tussen haakjes geplaatste gewijzigde titel – in Ruyslinck’s Open beeldboek.
![]() |
![]() |
RDB, ‘Rubens als Buchillustrator’
links: P.P. Rubens, ontwerp voor het titelblad van Opera S. Dionysii Areopagitæ van Balthasar Cordier. rechts: afdruk van de ets die Cornelis Galle naar het ontwerp van Rubens voor het boek maakte. |
In: Siegbild, nr. 3 en 4, Siegen, Duitsland, 1964. | |
![]() |
NN, Teksten bij prenten van het Prentenkabinet uit de 16e eeuw.
|
|
In: Jaarkalender 1969 van Drukkerij Blondé, 1968.
|
|
![]()
|
‘Een verhaaltje vooraf, in zwart-wit’
Over zwartwit-prenten in de collectie van het Prentenkabinet, die een verhaal vertellen en verhalen van schrijvers. |
1970, niet gepubliceerd, manuscript in Letterenhuis.
Bedoeld als eerste verhaal in de bundel 54 Vlaamse verhalen, samengesteld door Marnix Gijsen en Karel Jonckheere. |
||
Verhalen van beeldend kunstenaars:
Marc Mendelson, ‘Fantasie’ |
Verhalen van schrijvers:
Hugo Raes, ‘De kanker’ |
|||
![]() |
‘Constant Permeke’ °) | In: Albert Smeets, Van Ensor tot Permeke. Zestien Vlaamse schrijvers zien zestien Vlaamse schilders, Tielt-Utrecht, Lannoo, 1971, p. 168-185. | ||
|
RDB, ‘Een verliefde blik op oud Antwerpen, de verzameling Bernier in het Antwerps Prentenkabinet’. | In: Antwerpen : tijdschrift der Stad Antwerpen, nr. 2, 1972, p. 41-45. | ||
|
‘Inleiding’ °)
(‘Omtrent Gorus’ Spiegel der vrouwen’) |
In: Jacques Gorus, Amazones, bibliofiele suite van twaalf etsen gedrukt door de etser m.m.v. Théo Vandenbroeck meesterdrukker te Nethen, 1974. | ||
‘De Antwerpse Meester met de Vogels’ °)
|
In: ‘Jo De Meester’, De Bladen voor de Grafiek, 1975, jrg. 8, nr. 2. | |||
|
‘Jaak Neve’ °)
(‘De neve(n)werking’) |
In: Antoon De Pesseroey, Honderd zelfportretten: voorgesteld door diverse auteurs, Brussel, Arcade, 1976, p 294. | ||
|
‘Sfinx in de derde macht’ °).
![]() Titelpagina van de bibliofiele suite.
Voor meer info over dit werk, zie annex 1. |
In: André Goezu, Sphinge, bibliofiele suite van zes kleuretsen (aquatint) bij een gedicht uit ‘Un peintre symboliste’ van Emile Verhaeren over Fernand Khnopff, Galerij De Zwarte Panter, 1977.
N.B. Sphinge is het Franse woord voor de vrouwelijke, Griekse sfinx; voor de manlijke sfinx wordt sphinx gebruikt. |
||
|
‘Inleiding’ °)
(‘De ‘plezante stad’ van Ausloos’) |
In: Eddy Ausloos,
Vijf beelden uit de plezante stad, Ksylos, 1977. |
||
|
Valentijn Van Uytvanck 1896-1950. Tekenaar zonder vaderland °), monografie. | Manteau, Brussel & Den Haag, 1977. Druk: Nauta & Co’s Drukkerij bv, Zutphen. |
||
|
RDB, ‘Omtrent een ontwerp-tekening van Erasmus Quellin’. | In: Antwerpen : tijdschrift der Stad Antwerpen, nr. 2, 1977, p. 98-100. | ||
![]() |
‘Het Vlaamse dorp in de grafiek’ °)
|
Bert Peleman, Het dorp in de kunst, Esco Books, Antwerpen, 1978. | ||
|
RDB, ‘Die Zeichenkunst von Rubens und Jordaens’
|
In: Catalogus P.P. Rubens & J. Jordaens – Handzeichnungen aus öffentlichen belgischen Sammlungen, Uitgave Kunstmuseum, Düsseldorf; Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud, Köln; Museum Ludwig, Köln; Arte-Print, Brüssel, 1979. | ||
![]() |
Zonder titel.
N.B. RDB had voor het huldeboek een stukje geschreven, maar boven zijn typoscript geen titel geplaatst. Het stukje is ongewijzigd in het huldeboek verschenen ondertekend door:
|
In: Huldeboek Leon Smets 80+, Huldecomité Leon Smets, 1979. | ||
RDB, ‘Antwerpse grafiek 1830-1980, notities bij een tentoonstelling in het Stedelijk Prentenkabinet, 11 juli–28 september 1980’. | In: Antwerpen : tijdschrift der Stad Antwerpen, 1980, nr. 4, p. 181-185. | |||
![]() |
RDB / toespraak Wim Geldof, Schepen voor Onderwijs, ‘Een woord vooraf’. | In: René De Coninck 1907-1978, Catalogus van de retrospectieve tentoonstelling in het Archief en Museum voor het Vlaamse Cultuurleven (AMVC, thans Letterenhuis), december 1980 | ||
RDB / ondertekend door L. Voet, ‘De innerlijke wereld van René De Coninck’. | ||||
|
![]() ‘Hypocrisie en ijdelheid in het profane portret’ °).
. |
In: Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen, 1981 nr. 1. | ||
![]() |
‘De «Menschendämmerung» van Landuyt’ °) | In: Octave Landuyt, Catalogus van de expositie Octave Landuyt in de Brakke Grond te Amsterdam, 1981. | ||
|
Openingstoespraak tentoonstelling van Joris Minne in de Schaliënhoeve °)
(‘Rops, Rassenfosse en Minne’) |
Puurs, 18 juni 1982. | ||
‘De subversieve vormvindingen van Guy Maclot’ °). | In: Taal en Teken, tentoonstellingscatalogus, Humanistisch Verbond, Mortsel, 1982. | |||
|
‘De hoeven van weleer’ | In: Eddy Ausloos, Verdwenen Berchemse hoeven, bibliofiele suite van zes etsen, Arsenaal-uitgave, Antwerpen, 1982.
Voor meer etsen en de tekst van Ruyslinck, zie annex 2. |
||
|
RDB, ‘Grafiek’. | In: Het Aards Paradijs: dierenvoorstellingen in de Nederlanden van de 16de en 17de eeuw, catalogus voor de tentoonstelling, Zoo Antwerpen. Uitgave: Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen, 1982, p. 119-133. | ||
|
Antwerpen in oude gravures, met inleiding van Dr. Francine de Nave
|
Scriptoria/Standaard Uitgeverij, Antwerpen-Bussum, 1982.
Druk: Smits Wommelgem-Antwerpen |
||
|
Open beeldboek. Verzamelde opstellen over plastische kunsten, waarin opgenomen de met °) gemerkte werken: pag. 7 ‘De «Menschendämmerung» van Landuyt’ (1981) 21 ‘Het Vlaamse dorp in de grafiek’ (1978) 33 ‘Omtrent Gorus’ Spiegel der vrouwen’ (1974) 41 ‘De Antwerpse Meester met de Vogels’ (1975) 47 ‘De ‘plezante stad’ van Ausloos’ (1977) 51 ‘De neve(n)werking’ (Jaak Neve) (1976) 55 ‘Rops, Rassenfosse en Minne’ (1982) 65 ‘De subversieve vormvindingen van Guy Maclot’ (1982) 69 ‘Sfinx in de derde macht’ (André Goezu) (1977) 73 ‘Hypocrisie en ijdelheid in het profane portret’ (1981) 95 ‘Constant Permeke’ (1971) 111 ‘Valentijn Van Uytvanck, tekenaar zonder vaderland’ (1977) |
Manteau, Antwerpen, 1983.
Drukkerij Smits Wommelgem-Antwerpen. |
||
![]() ![]() |
NN, bijdragen aan diverse catalogi, alle uitgegeven door het Museum Plantin-Moretus en het Stedelijk Prentenkabinet, Antwerpen (1970-1984), o.a.:
• ‘De Franse kopergravure en haar Antwerpse oorsprong’ (1972) • ‘Tekeningen van oude meesters’ (1975) • ‘De Antwerpse gravure in de 16e eeuw’ (1975) • ‘Het Bestendig Dotatiefonds voor Stadsbibliotheek en Museum Plantin-Moretus 1905-1975’ (1975) • ‘De Vlaamse grafische kunst 1918-1939’ (1976) • ‘Leven langs de Schelde’ (1976) • ‘Het bestendig dotatiefonds, aanwinsten 1975-1980’ (1980) • ‘Antwerpen 1830-1980’ (1980) • ‘Grafisch werk van Antwerpse kunstenaars uit de verzamelingen van het Stedelijk Prentenkabinet’ (1980) • ‘Jos Hendrickx, tekeningen en grafiek’ (1980) • ‘Jos Léonard (1892-1957) Tekeningen en grafiek’ (1981) • ‘Retrospectieve Valentijn Van Uytvanck’ (1982) • ‘De grafische wereld van May Néama’ (1983). ![]() |
|||
‘Schenking Frans Dille, een waardevolle aanwinst voor het museum en Prentenkabinet’
Op 11 januari 1985 schreef Frans Dille zijn waardering uit voor het werk van Raymond De Belser. |
In: Cultureel Jaarboek 1984, Antwerpen. | |||
![]() |
RDB, ‘Een nieuwe schenking Jos Hendrikx aan het Stedelijke Prentenkabinet’. | In: Cultureel Jaarboek 1984, Antwerpen, 1985. | ||
|
Roger van Akelyen (1948) schonk Ward Ruyslinck in 1984 de eerste print van de absurdistische kleurenets (links) en maakte de afspraak om samen een bibliofiele uitgave van zijn werk te maken. Ruyslinck stemde daarmee in. Eenzelfde afspraak voor een bibliofiele uitgave had Ruyslinck gemaakt met de beeldend kunstenaar Maurice Van den Dries, want hij verwachtte na zijn prepensioen veel tijd te hebben voor opzoekwerk in het Prentenkabinet. Maar na de publicatie van De uilen van Minerva was Raymond De Belser / Ward Ruyslinck niet meer welkom in het Stedelijk Prentenkabinet: hij was een persona non grata, een paria in de ambtelijke wereld, geworden. In de hoop dat de storm van verontwaardiging over zijn boek in de Stad Antwerpen zou gaan liggen, vroeg hij om uitstel. Helaas heeft het decennia geduurd voor het inzicht kwam dat de kritiek van Ruyslinck zich richtte op de bureaucratische organisatie van de Stad. Nu hij in het Prentenkabinet – waarin hij alles wist te vinden – niet meer welkom was, wilde hij alleen nog over kunst schrijven als hij daarvoor geen opzoekwerk hoefde te verrichten |
|
||
![]() |
‘Ter inleiding’. | In: Fa Claes et al., Jan de Smedt in verzen, ‘Cimelia Jan de Smedt van Mechelen nr. 7, uitgave Vrienden van Jan de Smedt, Mechelen, 1987. | ||
‘Voorwoord’ | In: Georges-Charles Vanrijk, Week-end, fotoboek over kinderen, Verbelen Printing Partners, Zoersel, 1991. | |||
![]() |
‘Echo’s uit het onderbewuste’. | Openingstoespraak tentoonstelling kunstwerken uit ’t Verloren Uurke van Meise in Centrum Gerard Walschap, Londerzeel, 16 september 2005. Manuscript in privébezit. |