Beeldende kunst

De opstellen met °) gemerkt zijn opgenomen – eventueel met een tussen haakjes geplaatste gewijzigde titel – in Ruyslinck’s Open beeldboek.

Een blauwe tekstkleur geeft aan dat er een link is naar een onderliggende pagina.

P.P. Rubens, ontwerp voor het titelblad van Opera S. Dionysii Areopagitæ van Balthasar Cordier.
RDB, ‘Rubens als Buchillustrator’

afdruk van de ets die Cornelis Galle naar het ontwerp van Rubens voor het boek maakte.
In: Siegbild, nr. 3 en 4, Siegen, Duitsland, 1964.
Teksten bij prenten van het Prentenkabinet uit de 16e eeuw.

 

satirische prent ‘Grosse Court Abbesse’ ofwel ‘De dikke abdis’
In: Jaarkalender 1969 van Drukkerij Blondé, 1968.

 

‘Moderne tijden’, Maurice Van den Dries, winnaar Prix de Rome voor tekenkunst, 1973

 

‘Boer met paard’, Alfred Ost,
‘Een verhaaltje vooraf, in zwart-wit’

Over zwartwit-prenten in de collectie van het Prentenkabinet, die een verhaal vertellen en verhalen van schrijvers.

1970, niet gepubliceerd, manuscript in Letterenhuis.

Bedoeld als eerste verhaal in de bundel 54 Vlaamse verhalen, samengesteld door Marnix Gijsen en Karel Jonckheere.

Verhalen van beeldend kunstenaars:

Marc Mendelson, ‘Fantasie’
Maurice Van den Dries, ‘Moderne tijden’
René De Coninck, ‘Homo sapiens’
Vic Estercam, ‘Stilleven’
Frans Dille, ‘De Vlucht’
Roger Kort, Chiricaanse ‘Droom’
Pol Mara, ‘Gevlei’
Karel Roelants, ‘Eggenwaartskapelle’
Antoon Marstboom, ‘Constructie’
Joris Minne, ‘”Zijn” paard’
Floris Jespers, ‘Het dwaallicht’
Alfred Ost, ‘Boer met paard’
James Ensor, ‘Soldeniers’
Frank-Ivo van Damme, ‘De schepping van de dieren’
Henri Van Straten, ‘Maria Lecina’
Jacques Gorus, ‘Polder onder sneeuw’
Walter Vaes, ‘Lichters onder de sneeuw’
Constant Permeke, ‘De zaaier’

‘De schepping van de dieren’ Frank-Ivo van Damme (in 1963 bekroond met de Nationale Baron De Brouwerprijs),
Verhalen van schrijvers:

Hugo Raes, ‘De kanker’
Jos Vandeloo, ‘Dag van de dode god’
Ivo Michiels, ‘Albisola Mare, Savona’
Louis Paul Boon, ‘Maagpijn’
Maurice d’Haese, ‘Het paard’
Willem Elsschot, ‘Het dwaallicht’
Tone Brulin, ‘Viva Zapiti’
Karel van de Woestijne, ‘De droom’
Maurits Sabbe, ‘Melsens kruis’
Lode Baekelmans, ‘De papegaai’
Hendrik Conscience, ‘Vertelsel van knagelijntje’
Clem Schouwenaars, ‘De mieren’
Gerard Walschap, ‘Het vosken’
Dirk de Witte, ‘Een blinde kat’
Albert van Hoogenbemt, ‘Sneeuwlucht’
Hugo van Walden, ‘De zaaier’

‘Maria Lecina’, Henri Van Straten
‘Constant Permeke’ °) In: Albert Smeets, Van Ensor tot Permeke.
Zestien Vlaamse schrijvers zien zestien Vlaamse schilders
, Tielt-Utrecht, Lannoo, 1971, p. 168-185.

Barthélémy Bernier, hoek van de Komedieplaats (toen ‘Rue du Spectacle’) en de Schuttershofstraat
RDB, ‘Een verliefde blik op oud Antwerpen, de verzameling Bernier in het Antwerps Prentenkabinet’. In: Antwerpen : tijdschrift der Stad Antwerpen, nr. 2, 1972, p. 41-45.

Titelpagina van de bibliofiele suite.
‘Inleiding’ °)

(‘Omtrent Gorus’ Spiegel der vrouwen’)

In: Jacques Gorus, Amazones, bibliofiele suite van twaalf etsen gedrukt door de etser m.m.v. Théo Vandenbroeck meesterdrukker te Nethen, 1974.

1e tekstpagina geïllustreerd door ‘De Meester’.
‘De Antwerpse Meester met de Vogels’ °)

 

In: ‘Jo De Meester’, De Bladen voor de Grafiek, 1975, jrg. 8, nr. 2.

Boekomslag
‘Jaak Neve’ °)

(‘De neve(n)werking’)

In: Antoon De Pesseroey, Honderd zelfportretten: voorgesteld door diverse auteurs, Brussel, Arcade, 1976, p 294.

Afm. 60×40 cm.
‘Sfinx in de derde macht’ °).

Zesde aquatint: Sphinge pour le sphinx lui-même.

Titelpagina van de bibliofiele suite.

 

 

 

 

 

Voor meer info over dit werk, zie annex 1.

In: André Goezu, Sphinge, bibliofiele suite van zes kleuretsen (aquatint) bij een gedicht uit ‘Un peintre symboliste’ van Emile Verhaeren over Fernand Khnopff, Galerij De Zwarte Panter, 1977.

 

N.B. Sphinge is het Franse woord voor de vrouwelijke, Griekse sfinx; voor de manlijke sfinx wordt sphinx gebruikt.

Omslag (met een kwart etsplaat) van 5 losse etsen;  teksten -5p, geniet, afm. 33×25 cm.
‘Inleiding’ °)

(‘De ‘plezante stad’ van Ausloos’)

Titelpagina van de bibliofiele suite.
In: Eddy Ausloos,

Vijf beelden uit de plezante stad, Ksylos, 1977.

Afm.: 23×21 cm, (twee kolommen), -61p. (bindwerk: Thieme-Zutphen bv)
Valentijn Van Uytvanck 1896-1950. Tekenaar zonder vaderland °), monografie.

Simon Vestdijk door Van Uytvanck
Manteau, Brussel & Den Haag, 1977.
Druk: Nauta & Co’s Drukkerij bv, Zutphen.

Marnix Gijsen door Van Uytvanck

De tekening
RDB, ‘Omtrent een ontwerp-tekening van Erasmus Quellin’.

Afdruk van de koperplaat, gemaakt naar het ontwerp
In: Antwerpen : tijdschrift der Stad Antwerpen, nr. 2, 1977, p. 98-100.
‘Het Vlaamse dorp in de grafiek’ °)

Het dorp Rupelmonde uit Antonius Sanderus, Flandria illustrata, (1641).
Bert Peleman, Het dorp in de kunst, Esco Books, Antwerpen, 1978.

Jordaens, ‘De ongheregelde Nature’. Omslag Catalogus P.P. Rubens & J. Jordaens
RDB, ‘Die Zeichenkunst von Rubens und Jordaens’

Rubens, ‘Hercules en de leeuw van Nemea’
In: Catalogus P.P. Rubens & J. Jordaens – Handzeichnungen aus öffentlichen belgischen Sammlungen, Uitgave Kunstmuseum, Düsseldorf; Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud, Köln; Museum Ludwig, Köln; Arte-Print, Brüssel, 1979.
Zonder titel.

N.B. De conservator van het museum, Leon Voet, vroeg aan zijn ondergeschikte, Raymond De Belser, voor hem een voorzet te schrijven voor het huldeboek voor Leon Smets. De Belser gaf hem zijn voorzet maar had er geen titel boven geplaatst. Zijn voorzet is – voorzien van de officiële ondertekening van de conservator – ongewijzigd in het huldeboek verschenen.

In: Huldeboek Leon Smets 80+, Huldecomité Leon Smets, 1979.

Antoon Herckenrath, Lange Wapper. houtsnede
RDB, ‘Antwerpse grafiek 1830-1980, notities bij een tentoonstelling in het Stedelijk Prentenkabinet, 11 juli–28 september 1980’.

 

In: Antwerpen : tijdschrift der Stad Antwerpen, 1980, nr. 4, p. 181-185.
RDB / toespraak Wim Geldof, Schepen voor Onderwijs, ‘Een woord vooraf’. In: René De Coninck 1907-1978, Catalogus van de retrospectieve tentoonstelling in het Archief en Museum voor het Vlaamse Cultuurleven (AMVC, thans Letterenhuis), december 1980
RDB / ondertekend door L. Voet, ‘De innerlijke wereld van René De Coninck’.

Barend van Orley (ca. 1490-1541) Portret van Margareta van Oostenrijk
‘Hypocrisie en ijdelheid in het profane portret’ °).

Valentijn van Uytvanck (1896-1950), portret van James Ensor (1931)

 

 

 

 

 

 

.

In: Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen, 1981 nr. 1.
‘De «Menschendämmerung» van Landuyt’ °) In: Octave Landuyt, Catalogus van de expositie Octave Landuyt in de Brakke Grond te Amsterdam, 1981.

Félicien Rops (1833-1898), Le Plus bel amour de Don Juan (illustratie voor Barbey d’Aurevilly, Les Diabolique)
Openingstoespraak tentoonstelling van Joris Minne in de Schaliënhoeve °)

(‘Rops, Rassenfosse en Minne’)

Armand Rassenfosse (1862-1934), Liggende vrouw, de armen onder het hoofd.
Puurs, 18 juni 1982.

Joris Minne (1897-1988), De bedelaar, houtsnede.

Guy Maclot, Napoleon., hoogte 27cm. Collectie Inès van den Kieboom, Antwerpen, © Petra Maclot.
‘De subversieve vormvindingen van Guy Maclot’ °). In: Taal en Teken, tentoonstellingscatalogus, Humanistisch Verbond, Mortsel, 1982.

mapje met 6 losse etsen en -3p tekst, afm.17×21,5 cm.
‘De hoeven van weleer’

In: Eddy Ausloos, Verdwenen Berchemse hoeven, bibliofiele suite van zes etsen, Arsenaal-uitgave, Antwerpen, 1982.

Voor meer etsen en de tekst van Ruyslinck, zie annex 2.

Omslag catalogus, detail van het wandtapijt ‘De zondeval’ ca. 1550
RDB, ‘Grafiek’.

Ets ‘De zondenval’
In: Het Aards Paradijs: dierenvoorstellingen in de Nederlanden van de 16de en 17de eeuw, catalogus voor de tentoonstelling, Zoo Antwerpen. Uitgave: Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen, 1982, p. 119-133.

De Grote Markt, afm. 32×25 cm, gebonden, -123p.
Antwerpen in oude gravures, met inleiding van Dr. Francine de Nave

Op de achterflap twee aquarellen van H.F. de Cort, ca.1788:

De Vismarkt
Scriptoria/Standaard Uitgeverij, Antwerpen-Bussum, 1982.

Druk: Smits Wommelgem-Antwerpen

De Koolvliet

Afm: 20×12,5 cm, paperback, -170p. Op de omslag: Félicien Rops, ‘Het diner van de atheïsten’, illustratie voor Barbey d’Aurevilly, Les Diabolique (1883).
Open beeldboek. Verzamelde opstellen over plastische kunsten,
w
aarin opgenomen de met °) gemerkte werken:
pag.
7  ‘De «Menschendämmerung» van Landuyt’ (1981)
21  ‘Het Vlaamse dorp in de grafiek’ (1978)
33  ‘Omtrent Gorus’ Spiegel der vrouwen’ (1974)
41  ‘De Antwerpse Meester met de Vogels’ (1975)
47  ‘De ‘plezante stad’ van Ausloos’ (1977)
51  ‘De neve(n)werking’ (Jaak Neve) (1976)
55  ‘Rops, Rassenfosse en Minne’ (1982)
65  ‘De subversieve vormvindingen van Guy Maclot’ (1982)
69  ‘Sfinx in de derde macht’ (André Goezu) (1977)
73  ‘Hypocrisie en ijdelheid in het profane portret’ (1981)
95  ‘Constant Permeke’ (1971)
111  ‘Valentijn Van Uytvanck, tekenaar zonder vaderland’ (1977)
Manteau, Antwerpen, 1983.

Drukkerij Smits Wommelgem-Antwerpen.

NN, bijdragen aan diverse catalogi, alle uitgegeven door  het Museum Plantin-Moretus en het Stedelijk Prentenkabinet, Antwerpen (1970-1984), o.a.:

•   ‘De Franse kopergravure en haar Antwerpse oorsprong’ (1972)

•  ‘Tekeningen van oude meesters’ (1975)

‘De Antwerpse gravure in de 16e eeuw’ (1975)

•  ‘Het Bestendig Dotatiefonds voor Stadsbibliotheek en Museum Plantin-Moretus 1905-1975’ (1975)

•   ‘De Vlaamse grafische kunst 1918-1939’ (1976)

•   ‘Leven langs de Schelde’ (1976)

•  ‘Het bestendig dotatiefonds, aanwinsten 1975-1980’ (1980)

•  ‘Antwerpen 1830-1980. Grafisch werk van Antwerpse kunstenaars’ (1980)

•  ‘Jos Hendrickx, tekeningen en grafiek’ (1980)

 ‘Jos Léonard (1892-1957) Tekeningen en grafiek’ (1981)

•  ‘Retrospectieve Valentijn Van Uytvanck’ (1982)

•  ‘De grafische wereld van May Néama’ (1983).

Omslag: Joris Minne, ‘Morgen’

Omslag: detail van Virgilius Bononiensis’ Antverpia, 1565, afm. 1415×2750 mm, stadsplan van Antwerpen in vogelvluchtperspectief gezien vanuit het oosten (twintig aan elkaar geplakte, ingekleurde houtsneden van Antwerpen).
NN
Diverse toespraken voor verschillende bestuurders, onder anderen voor:
Andries Kinsbergen, Gouverneur van de provincie Antwerpen,
– Bob Cools, Burgemeester van Antwerpen,
– Wim Geldolf, Schepen voor Onderwijs en
– Leona Detiège, Schepen voor Cultuur, voor onder andere de opening van tentoonstellingen van Jacob Smits, Frans Dille, Paul Van Hoeydonk en Karel Roelants.
Van enkele toespraken zijn in de archieven teksten aangetroffen.

Frans Dille, De mijnwerker, lino.
RDB, ‘De schenking Frans Dille aan het Stedelijk Prentenkabinet’.

Op 11 januari 1985 schreef Frans Dille zijn waardering uit voor het werk van Raymond De Belser.

In: Cultureel Jaarboek 1983, Antwerpen, 1984.

Jacob Steinhardt, Passage, Jeruzalem
‘Jeruzalem’, tentoonstelling van het werk van achttien hedendaagse Israëlische graveurs.

RDB, Ontwerp-toespraak voor burgemeester Cools t.b.v. de opening van de tentoonstelling in het Prentenkabinet.

Geïnitieerd door de Belgische Vrienden van de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem, 1984.

Manuscript toespraak in het Letterenhuis.

RDB, ‘Een nieuwe schenking Jos Hendrikx aan het Stedelijke Prentenkabinet’. In: Cultureel Jaarboek 1984, Antwerpen, 1985.

Roger van Akelyen, 1984. Kleurenets, drie platen, 23,5 x 18 cm.
Roger van Akelyen (1948) schonk Ward Ruyslinck in 1984 de eerste print van de absurdistische kleurenets (links) en maakte de afspraak om samen een bibliofiele uitgave van zijn werk te maken. Ruyslinck stemde daarmee in.
Eenzelfde afspraak voor een bibliofiele uitgave had Ruyslinck gemaakt met de beeldend kunstenaar Maurice Van den Dries, want hij verwachtte na zijn prepensioen veel tijd te hebben voor opzoekwerk in het Prentenkabinet.
Maar na de publicatie van De uilen van Minerva was Raymond De Belser / Ward Ruyslinck niet meer welkom in het Stedelijk Prentenkabinet: hij was een persona non grata, een paria in de ambtelijke wereld, geworden.
In de hoop dat de storm van verontwaardiging over zijn boek in de Stad Antwerpen zou gaan liggen, vroeg hij om uitstel. Helaas heeft het decennia geduurd voor het inzicht kwam dat de kritiek van Ruyslinck zich richtte op de bureaucratische organisatie van de Stad.
Nu hij in het Prentenkabinet – waarin hij alles wist te vinden – niet meer welkom was, wilde hij alleen nog over kunst schrijven als hij daarvoor geen opzoekwerk hoefde te verrichten

Maurice Van den Dries, Interieur met doorkijk, 1978, tekening potlood en Oost-Indische inkt, 70 x 55 cm.
‘Ter inleiding’.

Jan de Smedt (1905-1954), laatste zelfportret
In: Fa Claes et al., Jan de Smedt in verzen, ‘Cimelia Jan de Smedt van Mechelen nr. 7, uitgave Vrienden van Jan de Smedt, Mechelen, 1987.
‘Voorwoord’ In: Georges-Charles Vanrijk, Week-end, fotoboek over kinderen, Verbelen Printing Partners, Zoersel, 1991.
‘Echo’s uit het onderbewuste’. Openingstoespraak tentoonstelling kunstwerken uit ’t Verloren Uurke van Meise in Centrum Gerard Walschap, Londerzeel, 16 september 2005. Manuscript in privébezit.